Välkomna till min Trädgårdsdagbok!

En trädgårdsdagbok som stöd för minnet och en plats att möta gamla och nya trädgårdsvänner. Välkommen hit!

söndag 9 juni 2013

Smått och gott!

Nu har de sista tulpanerna blommat över, en liten tomhet smyger sig in efter all vårblomning men visst finns det lite som tar över.

2013-06-05
I Ameliarabatten har gullgrönan och rosenbräckan börjat blommat över men fortfarande blommar min favorit ajuga Valfredda med det brokbladiga kärleksörten Hylotelephium 'Lajos' blickfångent.

2013-06-08

Annars är det nog torvpartiet som är den allra finaste rabatten just nu. Praktvivan, Primula sieboldii ihop med hostans blad och de rosa Ajuga Rosea i bakgrunden kan göra mej salig i kvällsljuset. 

2013-06-05
 I kanten på torvpartiet kommer de små tolvgudablommorna, lite som orkideer även att de inte är det. Dodecatheon meadia blommar på 35-40 cm höga stjälkar och blommorna är så söta när man kollar lite närmare.
2013-06-05
Den kinesiska buskpionen 'Hei Xuan Feng' växer sig större och större. Kanske inte lika många blommor efter denna vintern men attan vad den växer bra. Vill ha fler!

2013-06-05
Jag håller fortfarande på att köpa vita växter. Förra årets Strandfrifts inköp, Armeria maritima 'Armada White', har fått bo i mittenkövrets så länge och det verkar den tycka om.

2013-06-05



 Annars har de flesta vita växterna i väntan på Månskensrabatten/Vita rabatten fått hålla tillgodo med den näringsfattiga grusrabatten. Här en vit Bergsklint, Centaurea 'Purple Heart' med lila mitt. Kanske ska den få något lila vid fötterna sen.


 Om jag aldrig gör någon nytta? Jo.. ibland, de senaste dagarna har jag tagit mej i kragen och  börjat kanta kalla kanten av lunden. 

Bestämt mej för att ha gräs mellan varma och kalla kanten och ni vet ju hur det är, gräset växer in innan man hinner blinka.

Så det blir en ekplanka mot gräset, en kant av lammöron som inte blommar, Stachys byzantina 'Silver Carpet', och en sådan där ful grön plastkant in mot landet så de inte tränger ut de andra växterna. Ska bara få till andra sidan också i veckan och fylla på lite jord och gräsfrön så inte gången lutar så mycket.

2012


För när solen går ner får varje litet blad av lammörnon kanten en gloria av kvällens sista strålar. Så i år tänkte jag mej samma vision men med jämnare kant utan inslag av gräs som ovan.. Vi får väl se...

Ha det så gott i veckan och njut av era trädgårdar!

Blomkärringen

2 kommentarer:

  1. Åh, tolvgudablomman är det sötaste:).
    Jag trodde spetsmössan jag fick av dig dött i vinter, men nu kommer den snällt:).
    Så vackert hos dig som alltid.
    Ha en skön kväll.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Oj vad svårt det är att hinna med nu! Så mycket roligt händer i trädgården. Hoppas jag hinner kolla in era bloggar snart men jag gissar att det är likadant för er.
    Jag har ändrat inställningar så att kommentarerna ska godkännas först, detta pga en massa franska inlägg som inte handlar om min blogg alls (i några gamla inlägg)
    Gissar att de tröttnar när de inte blir godkända.
    Ha det riktigt gott i solen.
    Blomkärringen

    SvaraRadera