Välkomna till min Trädgårdsdagbok!

En trädgårdsdagbok som stöd för minnet och en plats att möta gamla och nya trädgårdsvänner. Välkommen hit!

måndag 6 juni 2011

Varma och härliga dagar.. funderingar på vad som är bra och dåligt!


Det har verkligen varit varmt den senaste tiden, underbart, svettigt och torrt i rabatterna. Jo, jag vet att det är lite oekonomiskt m vattnet med vattenspridare men det är skönt att göra något annat under tiden. Här är en bild från förstukvisten ner mot blivande lunden.



Det finns mycket att göra, där spaden står finns en liten remsa att gräva och ett insynsskydd/Skugga till torvpartiet/Spalje ska upp där. Gången brottas jag med mej själv om det ska vara grus eller trampstenar+kantstenar och gräsmatta..hmm det är lite slagsmål innombords. På vänster sida ska landet fortsätta ända upp och är bara gjord till hälften. mm

Men så hittar man sånt som man gillar.. å det är ju roligare att fota (:D
Ett silvrigt landskap m kärleksört, japansk krypmalört, kranssalvia och lammöron, det gillar jag! Men nog skulle det få plats någon sommarblomma i mitten. Rabatten går i lila rosa så något som blommar nu och inte kräver för mkt plats.. Förslag?



Kärleksörten nedan heter 'Emperors Wave' och som ni ser har den annorlunda flikiga blad än de vanliga. Jag har för mej att den börjar blomma lite tidigare än övriga kärleksörter också.
Här har den fått en ljusare gloria av en okänd fjädernejlika i rosa-vitt.




I schersminrabatten väver de småblommiga penséerna ihop sig med den gammeldax vita violen. Spetsmössans kuddar och min rödbladiga alunrots kant. Den lilla myskmadran tittar blygt fram i kanten, men låt er inte luras hon är allt annat än blyg och försynt om hon inte hålls i tukt och förmaning.. (:D Men söt..



Om man rundar kanten så på baksidan lyser en spetsmössa (onamnad) med sina blad intill anagrambräckans blad och den lilla fjällkåpan längst ner. På andra sidan den vanliga brunnävans blad som bildar bakgrund. Hm, en liten bit fjällkåpa på vänstra sidan skulle det ju vara, får åtgärdas i veckan..



Ja, det är nog de kombinationer som jag gillar bäst idag.

Sen är jag så glad över att tomaterna artar sig så bra!
Nåja, det är inte jag utan en trädgårdskompis som sått dem redan tidigt och under växtbelysning men jag tycker att jag klarat dem bra sen jag fick de små plantorna (:D
Jag har ju inget växthus så det är till att bära in och ut osv så fort det var kallt.
Och se! Belöningen har redan kommit på två av dem!

 Fröna till denna tomat kommer ursprungligen från Kenneth på Söder och på AoT forumet de så berömda Piennolo-tomaterna. De är tidiga och de flesta håller sig ända fram till jul om man hänger upp dem torrt innomhus när det blir höst.
Helt otroligt och de smakar kanon.





Även den lilla coctail tomaten thousand hundred behagar att visa färg och ser man, det ser ut att bli provsmakning idag!

Ja, utan växthus, bara på ett soligt trädäck kan man konstatera att våren har varit solig och fin för det mesta..


Ha en riktigt bra vecka!

2 kommentarer:

  1. Härligt lummigt, jag satsar på tåliga växter i stället för vatten...

    SvaraRadera
  2. Ja, jag är nog lite "lafsig" med plantorna men jag brukar försöka vattna ett land då och då och rejält framför allt när det ska komma regn (:D
    Nu har vi fått regn (och åska) med råge så nu blir det bara krukbevattning ett tag... (:D

    SvaraRadera