Välkomna till min Trädgårdsdagbok!

En trädgårdsdagbok som stöd för minnet och en plats att möta gamla och nya trädgårdsvänner. Välkommen hit!

fredag 14 oktober 2011

Kallast hittills i år och nya funderingar..


I natt var det -7,5 som lägst hos mej, kallast hittills i höst men det är väl inget annat att vänta. Dock skiner solen vackert nu och himlen är nästan helt blå.




Det blev några bilder innan frosten försvann, bäst att passa på för det brukar inte finnas så roliga motiv en tid framöver (snöblask blir jag inte glad över).

Ovan är det lite dagliljeblad och Fjällbrud Saxifraga cotyledon ´Southside Seedling´ som fått frostkanter.




Kalla kanten av lunden gör verkligen skäl för namnet idag. Jag kallar den så för att det mest består av svala toner i rosa, silver och lila även om det finns undantag.

*********

Vid den här tiden är det också dax att fundera över kommande projekt, vintern är lång och det är då man har tid att fundera och leta inspiration på nätet. 

Nu när det blivit mörkare på kvällarna har jag börjat ta en annan väg ner till bilen. Det känns bra och det är ett område närmast staketet som jag inte har gjort något åt.


Eftersom bilparkeringen som ska göras i ordning nästa år bara ska ha plats för två bilar på grusat område (resten ska förmodligen bli gräsmatta med gå stenar od) så funkar det väldigt bra att ta denna vägen. Ljust är det också eftersom gatlyktorna lyser upp.


Om man ser det från andra hållet skulle man gå ut genom en blivande portal mellan mittenklövret och blivande höger klöver (nästa års projekt)


Och komma ut på raksträckan längs staketet som ni såg tidigare. Det är inte så lång sträcka som det ser ut pga vidvinkel på kameran.

Jag hoppas få hjälp av en minigrävare med chaufför till våren och det skulle ju underlätta en hel del. Jag vill inte ha gräsmatta här och eftersom det är minimalt med jord och alltid blir bränt. Jag tänker mej en lagom bred gång kantad av stenar och grusrabatt för torktåliga växter många av dem vintergröna och gärna lite låga vintergröna barrväxter (passar ju bra eftersom jag håller på att skapa en innergård längre upp innanför en vintergrön häck.

En av flera inspirationskälla kommer att bli Anna Vattenkannas inlägg om ölandstoken Abbotswood http://annavattenkannastradgard.blogspot.com/2011/10/sveriges-minst-omtyckta-buske-ar.html


Nåja, än är det ju bara drömmar och tankar, det finns fler projekt i huvudet så om det blir till nästa år eller längre fram får vi se. Men det kommer definitivt att bli en av drömmarna under kalla och mörka vinterkvällar.

Ha det gott i Helgen alla vänner! (:D och tack för all inspiration jag får från era bloggar!

10 kommentarer:

  1. Nåja, det skulle vara kallast hittills i höst men det förstod ni ju ändå! (:D För visst räknar man året från sommar till sommar och inte från nyår?! (:D

    SvaraRadera
  2. Skönt att någon har haft kallare än mina -5 :-) Nu har nog varken växthusena eller fuchsiorna klarat sig.

    SvaraRadera
  3. Har kikat runt lite. Har också haft frost i morse. Kommer tillbaka en annan gång. Hälsningar Christina

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att få ta del av dina tankar inför nya projekt! Riktigt krispigt har det varit hos dig, här blev det -4 som kallast.
    Ha en skön helg!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Vilket härligt foto på lammöronen. Super härligt !

    SvaraRadera
  6. Här har varit frost men bara strax under noll. Hoppas på lite varmare väder för pelargonerna står fortfarande kvar i växthuset.
    Lycka till med projekten.
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  7. Tack, tycker det är roligt att ha projekt som får ta form i huvudet, lite inspiration här och lite där. AoT forumist besök med ett tips där som kan kopplas ihop, en fin bild i tidningen, en blogg, ja inspirationen är oändlig, Jag brukar samla alla ideér under en bild mapp, scanna in bilder från tidningar, böcker, ta sådana här foton på stället som ska göras om, skriva in webbadresser, fina kombinationer, bilder på växter jag har som skulle passa och skriva hur jag tänkt under bilderna mm Bra när man sitter där och undrar.. vad tusan var det som var så snyggt ihop, hm, var såg jag det (:D
    Trädgården är väl aldrig så vacker som när man planerar den i huvudet! (:D
    Idag är det en solig dag, synd att man inte kan utnyttja den för att vara i trädgården. Håller tummarna för att nästa vecka ska bli något liknande. Ha det gott!

    SvaraRadera
  8. Huvva huvva! Men växterna är ju faktiskt vackra också med frost i håret så vi fortsätter väl njuta och trädgårdera lite när tillfälle bjuds?

    SvaraRadera
  9. Någon som vet var problemet ligger med bilder med utropstecken över?

    SvaraRadera