Välkomna till min Trädgårdsdagbok!

En trädgårdsdagbok som stöd för minnet och en plats att möta gamla och nya trädgårdsvänner. Välkommen hit!

söndag 2 juni 2013

Får jag presentera Geum "Mai Tai" och några till..


Visst är hon söt! Köpt från danska Staudefeen. Blommar maj-juni.
Höjden 30-40 cm och vill ha sol-halvskugga och något fuktig jord.

 Blommorna ska börja i mer rosa och gå över i aprikos men mina 
verkar vara aprikos hela tiden men det gör inget.


En annan Geum som jag köpte 2011 heter Geum 'Flames of Passion, 
den har växt till sig jättebra sen dess.
Ca 35-40 cm enligt etiketten men troligen mer 30 cm hos mej.


Lilla humleblomstret Geum 'Lemon Drops',har jag visat innan, 
fin gul färg som inte är för stark, ca 30 cm. Köpt i Granskattehult.


 Bergnejlikrot, Geum montanum 'Diana' har en starkt gul färg och blommorna uppåtvända och bara 20 cm hög. 

--------

Det var de Geum jag har, har ni några favoriter? vad heter de?

----------

Ha en bra vecka!
Blomkärringen

9 kommentarer:

  1. Åh, vilka sötnosar! Nu blev jag lite kär:). Mai Tai är så vacker, jag vill ju har fler tidigblomande växter:) Och humleblomstret har jag på min önskelista sedan innan. Tack för fina tips!
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Fina geum du har, den första har jag aldrig sett, jättesöt. Själv har jag bara en sort, Mrs J. Bradshaw som blommar med fyllda tomatröda blommor.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Vilka otroligt fina Geum du har.
    Jag har en sort och det är Lemon Drops. Nu får jag nog köpa fler när jag ser vilka fina sorter du har.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  4. Hos mig trivs humleblomstren lika bra som ogräs. Det är
    väl bara att hoppas att den lilla söta danskan kommer
    Granskattehult hon med. Jag köpte också Lemon Drops där och sedan har jag köpt en gulorange som blev aprikos när den frösådde sig. Det var en riktigt trevlig överraskning.

    Hälsn. Elisabeth

    SvaraRadera
  5. Åh! Jag är just nu inne i en geum-fas...
    Jag har - ännu - bara "den vanliga" planterad vid/i dammen, dvs såväl torrt som i det våta. Letar efter lemon drops och såg igår på Malmö Garden Show några knalliga orange som var riktigt fina.
    Ha det gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  6. Älskar också geum-släktet. Mai Tai var verkligen hur snygg som helst.. Ska nog spana efter den och andra geum nere i skåne.
    Kramar!

    SvaraRadera
  7. Jeg er så fortjust i Geum. Jeg har de tre nederste sortene. De to øverste var aldeles nydelige. Ikke lett å få i Norge tror jeg.

    SvaraRadera
  8. PS. Jeg har de to nederste sortene samt en orange. Vokser som bare det. Deler den hvert år.

    SvaraRadera