Välkomna till min Trädgårdsdagbok!

En trädgårdsdagbok som stöd för minnet och en plats att möta gamla och nya trädgårdsvänner. Välkommen hit!

lördag 20 april 2013

Skön dag i trädgården, krokus, fjärilar och humlor..

Vilken härlig dag!

 Jag har varit ute i trädgården hela dagen, gissar att jag inte är ensam om det! Fotat lite och klippt ner en del.

 Övervintrade fjärilar letade mat bland krokusarna

..och en jättehumla som vaknat till!


 Den brokbladiga kornellen har fina röda stammar,
och när jag rensade ut den lite passade jag på att använda grenarna till lite dekoration..

 
 Det blev en krans att sätta runt kanten på en korg med blommor. Inte trodde jag att den första vårkorgen skulle bestå av perenner och bara en liten pensé, men som vädret har varit..
Jag hittade en söt akleja som var onamnad och en pensé som passade till

Nejlikan som också är med i korgen är sorten Kahori, köpte en 2008 och den är så himla fin ihop med den rödbladiga kärleksörten. Så även de i korgen hamnar nog i denna kombination när det är dax att byta ut blommorna.

 Får jag presentera
Soldanella pusilla x carpa 'Spring Symphony'
(i SKUD finns den inte med)
Den lilla skönhet kallas trädgårdsalpklocka och
så här skriver odlarglädje som jag köpt den från:

Denna vackra perenn blommar på våren med ljust blålila fransiga klockor på låga stänglar. Runda, vintergröna, mörkt gröna blad
Höjd:15 cm
Växtplats: Fuktig men väldränerad jord, gärna lågt pH. Halvskugga

 Förra året köpte trädgårdskompisen Monica denna lilla söta perenn så i år var det ingen tvekan från min sida. Den ska få bo strax innanför kanten i torvpartiet.
I övrigt blev det ett nytt höstsilverax, Actaea simplex  'White Pearl' som ska vara i månskensrabatten, stråhatt, en gjutform, lite sparrisplantor mm

Ha en härlig trädgårdshelg!

Blomkärringen 

10 kommentarer:

  1. En sån fin vårkorg du har! Trevlig växtmix och extra snyggt med kornellkransen.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Så fint och dendär sista var hur söt som helst.
    Elisabeth

    SvaraRadera
  3. Så fin vårkorg du gjort!!
    Ha en underbar helg!!

    SvaraRadera
  4. Hejsan Blomkärringen! Vilka härligt vårliga krokus- och fjärilsbilder!Och kransen blev alldeles jättefin! jag använder och dessa röda kvistar till div. dekorationer. Hos Birgitta i med bloggen Glädjekällan så jag att hon klipper kvistarna till "klädsamma" småbitar och täcker bar jord i krukor. Också väldigt snyggt.
    Ja, dessa soldanellor är så gulliga! /Anja

    SvaraRadera
  5. Känn som man har fått vänta extra länge i år innan man kan få vara ute i trädgården! Sedan ska ju ledig tid passa in med vädret och det går ju inte alltid. Njut av livet!

    SvaraRadera
  6. Vilken sötnos, den åker in på vill ha listan!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  7. Vackert!!!!
    Och den där sista är ju helt bedårande...
    Även här skön trädgårdsdag igår.. och förhoppningsvis idag också =o)
    Ha det gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  8. Åhhh, vad det blommar härligt hos dig, både i rabatt och av nyköpta växter.
    Här ligger snön fortfarande över nästan hela trädgården så något som blommar har jag inte.

    Önskar dig en fin söndag!

    SvaraRadera
  9. Vilket underbart inlägg! Jag blir så glad av dina fina bilder! Jättefin växtkorg.
    Fin kväll till dig.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  10. Så Fin korgen blev!!!
    Kul att få börja shoppa lite växter!! även om det inte går att gräva överallt ännu(tur att det finns krukor som mellanförvaring)
    Ha de bra
    Mariana

    SvaraRadera