Välkomna till min Trädgårdsdagbok!

En trädgårdsdagbok som stöd för minnet och en plats att möta gamla och nya trädgårdsvänner. Välkommen hit!

fredag 13 januari 2012

Längtar till tulpantider!

Idag lyser solen och det är någon minusgrad, snön täcker knappt gräset men det är ändå en härlig känsla av vacker vinterdag. Man känner att det ändå är på rätt sida av jul. Någonstans i fjärran, börjar man ana att det snart är dax för första frösådden, plantera om pelargoner ja, ni vet.. Det väcker hopp! (:D


Vintern är för mej trädgårdsböckernas tid, det har blivit en hel del denna vinter. Både nya och begagnade böcker.

Igår ramlade en ny bok ner i brevlådan, Stora tulpanboken av Susanna Rosén, å vad den satte igång längtan till våren.!

En verkligt lättläst uppslagsbok med massor av härliga bilder. Egenskaper och härkomst på de olika grupperna och beskrivningar av många tulpaner inom grupperna. Det finns även avsnitt om hur tulpanen kom hit, historik, sjukdommar och om olika entusiaster mm

Det är verkligen en bok jag inte vill vara utan. Är det vårlängtan som talar?
Ja, säkert till viss del men jag tror att detta kommer vara en favorit många år framåt.




Amaryllis är lite vinter/julfavoriter men varför bara ha dem till jul? Borde det inte gå att få dem att blomma på sommaren om de sköts om? Jag har för mej att jag sett det i något trädgårdsreportage.

Det är förstås den vita rabatten jag funderar vidare på. Jag hittade en liten dubbel Amaryllis 'Alfresco' från Hadeco Den verkar inte bli mer än 40-45 cm hög och löken är liten i förhållande till de vanliga höga amaryllisarna.


Jag tror att den skulle kunna bli jättefin och ett utropstecken i rabatten. Jag var iväg och köpte 5 till på rea så jag kan ha två grupper av tre per grupp i landet. De nyköpta har fortfarande blommor att njuta av ett tag till.

Nåja, vi får se hur det går. I sommar får de stå ute och få gott om näring och sen in på fönsterbrädan ett tag. Så 2013 kanske vi vet om löken och jag kommit överens (:D

Ha det riktigt härligt!

Kram Blomkärringen

9 kommentarer:

  1. 'Alfresco' är så fin, jag gillar mest de mindre amaryllisarna. Har försökt få den att blomma om men det verkar inte vara min grej...
    Tulpanboken får vara för min del, den är väldigt lockande. Jag är tillräckligt insnöad på narcisser även om här finns en del väl valda tulpaner också.
    Ha det bra du med!
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Ja, visst längtar man...
    Den tulpanboken avbeställde jag, det var månadens bok i trädgårdsbokklubben, ångrar mig nu när du säger att den är så bra.

    SvaraRadera
  3. Nog finns läntan där, längtan efer våren. Här blåser en del men annars är det snö och isfritt. Nästan som om våren redan kommit. Tulpanerna har inte börjat sticka men snödropparna har krökt på nacken och krokusen visar sina gröna toppar.
    Frestades idag när jag var i blomsterbutiken. de sålde amaryllisar för 15 kr st, men denna gången föll jag inte :-)

    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  4. Vad svårt det är att kunna kommentera flera av bloggarna, det bara låser sig eller får man upp en vit sida. Medan andra funkar hur bra som helst, hoppas trasslet går över.
    Anette, visst är Alfresco fin, synd att den verkar vara svårflörtad för att blomma på nytt. Får se hur det går.
    Fia, jag beställde den via Bokus, något billigare (har jag för mej) och framför allt ingen fraktkostand. Jag kan säga att det är tur att den inte kom ut i höstas, det hade blivit väldigt dyrt! (:D
    Birgitta, har du redan snödroppar och krukus, det var inte dåligt (måste skaffa snödroppar till nästa år) Vackert väder idag också, gillar! (:D

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Visst är vintern böckernas tid och när ljuset och vårkänslan återvänder är det bara tid för njutning av alla växter som spirar :)
    Här har vi snöyra och hårda vindar, men rätt hyfsat med en liten blinkande sol emellanåt.
    Ha en fin dag! /Bea

    SvaraRadera
  6. Tack för tipset, ska genast göra en nätbeställning. Passar bra att beställa en tulpanbok på tulpandagen:) Jag behöver påfyllnad i bokhyllan nu när jag blir hemma några veckor. Jag har Stora Pelargonboken av Susanna Rosén, den har jag nästan läst sönder.
    Ha en skön kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns nog risk att denna blir rätt sönderläst också! (:D

      Radera
  7. Åh, men nu ser jag att du också har gett Sanna reklam för hennes nya fina bok! Visst ser den fin ut! Jag har läst alla andra tulpanböcker som är utgivna, tror jag, så jag hoppas på denna med!

    Afresco hade jag första gången för 2 år sedan och den blommade snällt förra vintern med, men i år/förra hösten har jag inte riktigt tagit hand om dem som jag borde så ingen blomning n ,men vi får se om de kommer igen till deras 'normalsäsong' unde sommaren! Allt gott! :) Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får hålla tummarna för att det lyckas, tycker de är så vackra!

      Radera