Välkomna till min Trädgårdsdagbok!

En trädgårdsdagbok som stöd för minnet och en plats att möta gamla och nya trädgårdsvänner. Välkommen hit!

torsdag 5 januari 2012

Sommarblommor

Svenska trädgårdsbloggar har just nu lite tips på kombinationer av sommarblommor.
Själv är jag dålig på frösådd så det blir oftast att köpa plantor. Hoppas att jag hinner så några av favoriterna i år.


Perenner i sommarkorgarna

2008 var första sommaren i eget hus. Ekonomin var inte på topp efter dubbelt boende och mycket måsten att köpa in. Då är det bra att ta delade perenner från trädgården (i mitt fall medflyttade växter i pallkragar) att dryga ut sommarens krukor och lådor med.


Första varianten 2008 ovan blev med inköpta påskliljor och en pense tillsammans med en uppgrävd rugge blåsippor (trädgårdsvarianten), gul fetknopp och en alunrot.


Lite senare flyttade jag tillbaka blåsippan och påskliljorna och satte dit min primula som ändrar färg från gult till rosa, en lungört och en vintergröna som råkat hänga med. Lite taklök har visst fått komma till också. Kvar är fetknoppen och alunroten som är lite inklämd på baksidan den stackaren.

Jo, det hade ju kunnat vara lite mildare färg på pensén men eftersom vivan skiftar från gult till rosa med gul mitt tyckte jag att det fick gå. Är det ebb i kassan så är det... (:D



Sista omvandlingen 2008 blev att sätta till en Heliotrop och en afrikansk prästkrage (kallas något annat nu... stjärnöga?) Nu gick det inte längre med orange pense så en vit fick fylla ut. Kunde nog satt något annat där som inte lyser så men ändå. Några förjätmigej fick fylla upp i bakkant tills det växt till sig. Kvar sedan innan är fetknoppen och alunroten resten hamnade i landen igen.


Min favorit blandning 2010

2010 års sommar låda (trälåda som målats vit) är nog hitills favis kombination. Bara ettåringar denna gången. Det blev så fina färger av lobelian, petunian och den afrikanska prästkragen, lite gräs lyckades jag få in i bakkanten. Får nog försöka få till något liknande i år.


Jag gillar att ha krukor och lådor i trädgården. I år ska jag försöka använda perenner som bas igen, gillar tanken på återanvändning (:D

Ha det gott!
Kram Blomkärringen

9 kommentarer:

  1. Vika jättefina planteringar du fick till.Tycker alla var fina.

    SvaraRadera
  2. Jättesnygga blomsterarr du visar. Den blå ser väldigt trevlig ut.
    Ja visst. Jag gillar också krukor i trädgården - de blir liksom pricken över. Dessutom bra att ha några icke arrangerade krukor när det gapar tomt någonstans i rabatten.
    Det händer ju att någon perenn 'surnar till' och vill inte va' me' längre. Då kan jag tänka mig att fuska med en krukodlad ros eller något annat som fyller tomrummet på ett 'naturligt' sätt.

    God fortsättning!/Anja

    SvaraRadera
  3. Så vackert du visar! Gillar alla dina fina kombos och smart att använda perenner som bas.

    Du skulle ju kunna länka upp detta inlägg på min sommarblomskombo - samling och på så sätt dela med dig lite mer av allt ditt fina?

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  4. OJ så vacker den sista var med allt det blåa.Jag brukar också fuska med perenner i krukorna(lådorna) som jag har.Törnrosas kjortel blev en högoddsare i en ampel så det kommer jag att göra om nästa sommar.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  5. Vilka fina kombos du har gjort!! Den första med blåsippan är ju bara för söt! Fick massor av vårkänslor nu... :) Och den sista lugna sommarsköna. Mums!
    Kramar!

    SvaraRadera
  6. Det blir inte sämre för att man tager vad man haver. Många perenner gör sig väldigt bra i kruka. Blåsippan var ursöt

    SvaraRadera
  7. Åh, vilka härliga kombinationer! Tror jag måste återvända hit till våren när det börjar bli dags:)

    Visst fick jag ditt sms, men hann inte svara då... Åh ja, vad jag gärna skulle vilja hälsa på hos dig och göra lite utflykter! Kanske kristi flygar-helgen? Vet du redan nu hur du jobbar då?

    Kram!

    SvaraRadera
  8. Vilka härliga samplanteringar! Alla lika vackra! Du har sinne för det estetiska.
    Ha det gott!
    Kram
    Christina

    SvaraRadera
  9. Verkligen härliga arrangemang, jag gillar din inblandning med perenner, det blir ju dubbel glädje då. Blev lte sugen på att gräva upp några av mina blåsippor för att få fram dem till någon fin plantering.
    /Lotta

    SvaraRadera