Välkomna till min Trädgårdsdagbok!

En trädgårdsdagbok som stöd för minnet och en plats att möta gamla och nya trädgårdsvänner. Välkommen hit!

tisdag 1 maj 2012

Torvpartiet börjar komma igång

Växterna i torvpartiet brukar alltid komma sent upp hos mej men i år tycker jag att det hänger med riktigt bra, kanske beror det på att vintern inte varit så kall och att den därför tinade upp tidigare än vanligt.

Även här är vivorna först ut, en favorit är jordvivan Primula vulgaris Belarina 'Cobolt Blue' köpt som tidig krukväxt för några år sedan men har klarat sig fint i trädgården. När den först slår ut på våren är knopparna nästan jeans färgade så där ljust blekblått men efterhand får den dessa riktigt blå blommorna som jag verkligen älskar. Hoppas den vill bo länge hos mej (:D
Även Belarina 'Cream, som är blekgul är otroligt tacksam att blomma.



Även här har jag lite bollvivor, jo, jag gillar dem verkligen så här kommer ännu fler bilder (:D


Denna lila heter Primula denticulata 'Lilac' och visst ser de snirkliga skotten frilands adiantumen härliga ut (:D



Den vita kommer nog att få flytta till månskensrabatten för den gör sig så fint så här i skymningen. I kanten blommar några sorters vårjlung.


Den lilla men naggande goda Fransklockan, Shortia uniflora, har bestämt sig för att överleva. Den är planterad precis invid torvblockskanten. Jag skulle vilja ha fler av denna lilla fina växt.


Snart börjar Ajugorna blomma, här i torvpartiets kant är det Ajuga pyramidalis 'Rosea' som är på gång. Det är något med bladen och mossan som jag gillar redan innan de ljusrosa blommorna kommer.

Hundtandsliljan, Erythronium 'Pagoda', är på gång upp och jag skulle vilja ha en stor rugge av dem för att inte tala om den vita 'White Beauty'  som skulle sitta fint i månskensrabatten. Nåja, det blir några fler varje år av den gula så så småningom så kanske..

Det har varit en fin dag här idag också. Gjorde sällskap med Fia på bloggen Livsnjutaren och hämtade 100 stora 5 liters plastkrukor och så passade vi på å kolla in lite plantor också. Men makalöst stolt över att jag inte kom hem med massor av kassar idag... Men det fanns absolut växter att komma tillbaka till...

Ha det så gott!
Hälsningar Blomkärringen

8 kommentarer:

  1. Vilken fin blå primula!Jag har bollvivan och den gillar jag, har både den vita och lila,hoppas att en av de frösådda är rosa också.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  2. Søte primulaer! Fransklockan kjenner jeg ikke til, men jeg ville også likt å ha den i hagen min.

    SvaraRadera
  3. Hej där det var ju synd att du inte hann svänga upp när du ändå var i krokarna. Välkommen en annan gång.

    SvaraRadera
  4. Så fina de är! Inspirerande - måste ju ha några till mitt woodland i vardande...

    SvaraRadera
  5. Den första Primulan är finast och kobolt blå påminner mig om min första kajalpenna som jag köpte i 14 års ålder...hihi://Helen

    SvaraRadera
  6. Torvparti! Det var ju det som jag skulle skiva upp på min lista över projekt jag vill göra. Det var ju bara problemet att hitta torvblock. Vad köper man dem?

    SvaraRadera
  7. Bollvivor måste man skaffa! Fiina! Ha de gott!

    SvaraRadera
  8. Den blå Vivan var super söt!!!
    Mariana

    SvaraRadera