Välkomna till min Trädgårdsdagbok!

En trädgårdsdagbok som stöd för minnet och en plats att möta gamla och nya trädgårdsvänner. Välkommen hit!

onsdag 13 juli 2011

Fånga ljuset - fånga mörkret.....


För det mesta när jag fotar är jag nöjd med att bara dokumentera, var har jag den blomman? hur ser den ut på våren? när kommer den upp? blommar när? höstfägring? mm Det är så lätt att komma ihåg om man har ett fota att stödja minnet med.


Men ibland vill man ha det där lilla extra, det som får blommorna att komma till liv att  nästan komma ut från kortet. Det är oftast då man lyckats fånga ljuset! 

Dessa två bilder är gamla och tagna med en mobil kamera maj 2009 Den första en mulen dag och den andra tidig kväll med lite motljus. Ingen av bilderna är något underverk men visst har den sista mer liv? 



(Bilderna går att klicka upp till större storlek!)






Kommer det in en ljusstråle framåt kvällen i er skuggiga del av trädgård? Har ni tänkt på om den träffar några av era underbara växter och har ni i så fall sett hur de förvandlas och nästan blir levande!?



Här är det en hosta, lite ormbunkar och den rödbladiga Guldlysingen Lysimachia ciliata 'Firecracker' (väldigt invasivt) som fått extra liv i en av kvällens solstrålar som letar sig in på baksidan av huset.

Jag fotar ofta sådana ställen i trädgården för framtida bruk, där jag tror det skulle göra sig fint med en grupp växter.




Håriga, taggiga och silvriga växter är ju kul i motljus! ovan Kardvädd




Gula, oranga och andra varma färger får extra lyskraft av kvällen sista värmande strålar




Ibland får man fram strukturen i blomman, här är nästan lite kräpp känsla på klematisen!

 

Men sen då! när det börjar bli lite mörkare och kameran börjar pipa och säga att det är för mörkt snart...



Och ännu senare..när det blir mörkare och nästan lite otäckt.....


Lite tips!

Undvik mitt på dagen ljus om solen är skarp. Bilden blir oftast orolig med mycket skuggor. Om du ändå vill fota t ex en närbild prova att underexponera bilderna lite och se hur det blir.

Morgon ljus och kvälls ljus är mildare, varmare och ger oftast finare bilder

Motljus dvs när ljuset är bakom motivet nästan mitt emot fotografen.
Se till att inte få in ljusstrålarna i objektivet och rikta aldrig direkt mot solen då kan du skada ögonen! Försök hitta en vinkel där du är lite sett emot solen och skydda objektivet med handen eller motljusskydd.

Kanske framför allt, titta var du hittar dessa ljusstrimmor i din trädgård, vilka motiv skulle tjäna på att få det varma ljuset, motljuset mm

Ingen av bilderna ovan är gjorda mer än det vanliga dvs justerad kontrast och ljus och ton en aning.

Obs att bilder inte får användas hur som helst se i vänstra kolumnen (:D

Kan ni gissa vad som gett de två sista bilderna dess färgade bakgrundsljus? Om ni gissar så ska jag berätta! (:D

Hoppas ni får en riktigt härlig vecka, i morgon börjar min semester, Jippiiiii!!! Jag ska bara mysa, fixa i trädgården och träffa mina underbara vänner! (:D
Kan det bli bättre??

Kram Blomkärringen/Gullvivan

8 kommentarer:

  1. Då vaknar du upp och har semester nu. Härligt!
    Ungefär så där tänker jag också, med fotograferingen alltså.
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Ja det är verkligen ljuvligt, den första dagen när man fortfarande tror att man ska hinna allt, ingen brådska, inga måsten! Ljuvligt! Ja, visst är det något speciellt att fånga ljuset. Du tar fantastiskt vackra bilder! Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Vilka läckra bilder! Du är så duktig på att fota. Ljuset har verkligen stor betydelse. Önskar dig en trevlig semester!
    //Maria

    SvaraRadera
  4. Härligt för dig att ha semester. Det där med fotografering är inte lätt. Ibland har man flyt, ibland blir det bara knasiga bilder.

    SvaraRadera
  5. Tack! Maria och Ingmarie (:D Ja det är så sant, ibland blir det bra utan att man vet varför och ibland blev det inte bra fast det borde blivit! (:D Kanske lite av charmen.. Ha det så gott båda två!

    SvaraRadera
  6. Tack för fina fototips. Bilderna är verkligen levande. Ha en skön semester.

    SvaraRadera
  7. Nu ska jag berätta vad som gör bakgrunden på de två sista bilderna. Bakgrunden består av en vildträdgård med buskar och träd. De fina bakgrundsljuset (färgade partier) kommer från grannens gula solbelysta husfasad och på studentnejlikan är det en annan grannes solbelysta röda bil! Så håll ögonen öppna när ni fotar och håll er väl med grannarna, man vet aldrig när man behöver deras "hjälp" (:D
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  8. Hoppas du njuter av din semester. bra fototips. Kram Johanna

    SvaraRadera