Välkomna till min Trädgårdsdagbok!

En trädgårdsdagbok som stöd för minnet och en plats att möta gamla och nya trädgårdsvänner. Välkommen hit!

måndag 18 juli 2011

Tänk om det inte fanns vackra bladverk....

Hur skulle våra rabatter se ut då? En del blommar inte alls andra blommar men tillför ändå med sitt fina bladverk långt innan och efter att blomningen är över.

En favorit är Kaukasisk förgätmigej, den här heter 'Emerald Mist' blommar på våren med skira skyar av blå blommor men det är nog bladen som är den stora vinsten med denna växt.


Kan inte låta bli att visa en till 'Dawson's White' (fd  'Variegata')


Rödbladig Klippstånds, Ligularia dentata 'Desdemona' kommer upp tidigt och har underbara blad. Så här såg det ut i början på maj


Den blir ca 1 meter hög och får orange gula blommor i juli-sept, vill inte stå för torrt men har klarat sig bra här i min upphöjda rabatt. Så här ser min ut idag, blomknoppar på väg upp ur bladverket såg jag.


Kärleksört, här är det en brokbladig variant som jag gissar inte har så framträdande blommor men det är först och främst för bladverket jag har den. Det får bli lite extra täckning till vintern för det kan tänkas att denna är lite känsligare än den vanliga. Det finns ju flera sorter, rödbladiga, små och stora. Fin form och fint tillskott både som blommor och blad.



Här är det Alunrot och Julros som får stå för blad fägringen, jag tror banne mej att jag ska fixa lite fler och ha en del av kanten med dessa. Blad som håller sig fina störst delen av året är ju inte så dumt... Här är det den vanligaste Alunroten Heuchera micrantha 'Palace Purple'' men det finns ju otaliga sorter. Hos mej i zon 5 verkar det som att de flesta grönbladiga och rödbladiga klarar sig bäst medan flera av gul och orange färgade har lite sämre härdighet, vilka erfarenheter har ni?

En rödbladig alunrot som jag älskar är denna, tyvärr inget namn på den men den håller sig fin hela tiden bara en liten stund när de nya bladen på våren kommer upp som den inte är en prydnad. På våren ihop med Tarda Tulpanen och senare med dess fröställning blir det också väldigt fint. Jag är lite klyven till om blommorna på denna alunroten ska tas bort direkt, blir lite rörigt.
Nåja, här är den tillsammans med spetsmössa och smällspirea Diabolo.


Det finns ju otaliga växter att räkna upp som har fint bladverk, gräs, hostor och mycket mer.

Här är en rabatt som inte blommar just nu utan bara har gröna blad. Visst ser det rätt fint ut ändå, inte så tråkigt som man skulle kunna tro.
Det är brunnäva, heucherella, fjällkåpa, anagrambräcka, humle, spetsmössa, sockblomma och benved som bildar denna gröna mattan


Ja det var några av mina favoriter just nu, vilka är era?

Ha en bra dag!

6 kommentarer:

  1. Visst är det härligt med varigerade , mörkbladiga o limefärgade blad. Alunroten är nog min favorit just nu....jag väntar på att Solhattarna ska slå ut:)//Helen

    SvaraRadera
  2. Vad snygg 'Desdemona' var!!! Den måste jag hålla utkik efter, har en bra plats till den. Jag har också den rödbladiga alunroten, och tyvärr vet jag inte heller vad den heter. Men ack så fin den är! Jättefina bilder som vanligt, Gullvivan!! Ha det bra!
    //Maria

    SvaraRadera
  3. De flesta av växterna du visar hör också till mina favoriter.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  4. Ja, tack och lov för vackra bladverk!
    Sommarkram till dig, min vän,
    Charlotta

    SvaraRadera
  5. Ja, tänk vad trist det vore. Det finns ju massor av härliga bladverk och kombinationer! Nu är det dax att sticka ut en runda igen, ha det gott så länge!

    SvaraRadera
  6. Har också börjat gilla alunrot. Fick faktiskt en rödbladig i present häromdagen. Fina foton. Kaukasisk förgätmigej, att den gör sig så bra på bild. Ha en skön vecka!

    SvaraRadera