Välkomna till min Trädgårdsdagbok!

En trädgårdsdagbok som stöd för minnet och en plats att möta gamla och nya trädgårdsvänner. Välkommen hit!

måndag 4 juli 2011

Hjärtar dej! (:D

Egentligen älskar man väl nästan alla sina växter
                     men för dessa slår nog hjärtat lite extra...


Fänrikshjärtanen ur Rokujo-Gruppen

Om jag förstått rätt är de en korsning mellan Furirhjärtan och Samurajhjärta.
 
Jag har haft dem några år nu så de verkar klara sig galant här i zon 5.
Snällt blommar den hela sommaren med små korta uppehåll. Blommorna är större än på det vanliga fänrikshjärtanet. Höjden  25-30 cm.
Bladen är silvrigt gröna och kommer upp tidigt på våren.

Min erfarenhet är att den inte klarar skugga så bra som det vanliga fänrikshjärtanet utan trivs mer i ljus halvskugga och även i sol om bara inte jorden är för torr.


Dicentra (Rokujo-Gruppen) 'King of Hearts'


.
Ovan med Heuchera Silver Scroll som bakgrund




En närbild av King of Hearts. 
Hjärtanen är så vackra med sin rosa inte alltför kalla ton.

*****

Dicentra  'Candy Hearts'

Jag upplever att de är mer blårosa i allafall när de har blommat ett tag.

Hos mej är de också lite högre.



Hjärtanen är lite mer utdragna än på King of Hearts

******

Stjärnan i serien tycker nog de flesta att denna är:
Dicentra 'Burning Hearts'



Det var nära att den försvann helt för mej efter att ha hamnat för mycket i skuggan av andra växter.
I våras flyttade jag den till ett ljusare ställe och nu har den hämtat sig fint.





Dessa underbara mörkt rosaröda blommor och en  vita kant.
(Bilden är tyvärr lite oskarp)

******
Jo, faktiskt har en av sorterna dött under vintern men det tror jag det mer berodde på ett svagt exemplar som jag planterade om väldigt sent strax innan snön kom.

Dicentra 'Ivory Hearts'




 Dicentra 'Ivory Hearts' med sina underbara vita hjärtan. Vilken glädje när jag hittade två plantor på Fagerhults plantskola för en vecka sen.

Bladverket


Bladverket är mer silvrigt och är i sig en prydnad.
Kommer upp tidigt och är fint speciellt när det får små diamanter av vattendroppar i bladverket.

Det kan få lite röda toner på våren men det är inget att oroa sig för. 

******

Sammanfattning
Här kommer en liten översikt som jag gjorde 2009 (där finns inte Ivory Hearts med)



De två första är de "vanliga" rosa och vitt fänrikshjärtanen.
Sen King of Hearts, Burning Hearts och sist Candy Hearts



Vad tycker ni om fänrikshjärtan?, vilka är era favoriter?

Ha det gott!

27 kommentarer:

  1. Dicentra är verkligen en odlingvärd liten växt. Själv har jag bara 'King of Hearts' och 'Burning Hearts' men jag skulle gärna ha även den vita...;)!/ANja

    SvaraRadera
  2. Vad många olika fina Dicentra du har, och de är söta som få!//Helen

    SvaraRadera
  3. ps
    Den gula '"prästkragen" heter färgkulla, Anthennis tinctora'Kelwayi'.
    Det finns en snyggare (ljusgul)som heter 'Wargrawe'
    Jag vet att Rångedala handelsträdgård säljer dessa.
    ds

    SvaraRadera
  4. Åh så fint du visade dem. Tack, jag har ju en ny Lund på gång där jag skulle kunna odla Dicentra :)

    SvaraRadera
  5. Så många fina du har! Jag köpte 'Burning hearts' för ett tag sen, och visst är den söt men jag tycker nog att mitt vanliga rosa är lika fint.
    Mitt vita har tyvärr försvunnit.
    //Maria

    SvaraRadera
  6. Jag har minsann hittat en liten rackare här med tror jag. Under all Astilben och kirsen hittade jag ett härligt bladverk. Men inga blommor. Satte det lilla livet i en kruka så får vi se om den vill överleva.Den blev nog glad att komma fram iaf.

    SvaraRadera
  7. Ja de är så söta, jag ser att det finns många andra sorter, undrar vad som finns mer i olika grupper.

    Kul Fia, det blir säkert fina blommor nu när den kommit fram.
    Hoppas din vita kommer fram Maria.

    Skulle passa perfekt i ljusare Lund Anette!
    Anja, tack för tipset, den ska jag verkligen hålla ögonen efter

    SvaraRadera
  8. Topp tre i mina ögon?
    1. Ivory Hearts
    2. Burning Hearts
    3. Baccanal
    De finns i trädgården allihop och jag glädjs över dem vid varje ögonblick jag ser dem!
    /Anette

    SvaraRadera
  9. Ja, Baccanal ja,den har jag ju inte ännu.
    Måste skaffa, svårt att få för många av dessa långblommare med fint bladverk!

    SvaraRadera
  10. Så många vackra Hjärtan du har.
    Skulle mer än gärna ha alla i min trädgård men tyvärr så trivs dom inte.
    Jättefina bilder!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  11. Excellent article. I am going through many
    of these issues as well..

    Feel free to surf to my weblog - daytime tv

    SvaraRadera
  12. Hey there! Someone in my Facebook group shared this website with us
    so I came to give it a look. I'm definitely loving the information. I'm bookmarking and will be tweeting
    this to my followers! Outstanding blog and terrific design and style.



    Also visit my web page - aboutsexquestions.com

    SvaraRadera
  13. Hello, Neat post. There is an issue along with your site in web explorer,
    could test this? IE nonetheless is the marketplace leader and a good part of people will pass over your fantastic writing
    because of this problem.

    Review my webpage: http://www.mobypicture.com

    SvaraRadera
  14. Thanks for your personal marvelous posting! I
    seriously enjoyed reading it, you will be a great author.
    I will ensure that I bookmark your blog and definitely will come
    back in the future. I want to encourage you to definitely continue
    your great job, have a nice morning!

    my homepage; jzx90.asia

    SvaraRadera
  15. I do not even know how I ended up here, but I thought this post was great.
    I do not know who you are but certainly you are going to a famous
    blogger if you are not already ;) Cheers!

    Also visit my web site - “eat your fruits and vegetables”. now

    SvaraRadera
  16. Just want to say your article is as astounding.
    The clearness to your publish is simply great and
    that i can suppose you are knowledgeable in this subject. Well together with your permission let me
    to clutch your RSS feed to stay updated with forthcoming post.

    Thanks 1,000,000 and please carry on the gratifying work.


    Review my blog orthowiki.pl

    SvaraRadera
  17. I just like the valuable information you provide in your articles.
    I'll bookmark your weblog and check once more here regularly. I am somewhat sure I'll be informed lots
    of new stuff proper right here! Best of luck for the following!


    Check out my blog; juice fasting

    SvaraRadera
  18. I got this web site from my pal who told me on the topic of this website and now this
    time I am visiting this website and reading very informative articles or reviews at this place.



    Also visit my web page - http://wiki.thewarz.com.es/

    SvaraRadera
  19. After checking out a few of the articles on your web site, I really appreciate your technique of blogging.
    I book-marked it to my bookmark webpage list and will be checking back
    in the near future. Please check out my web site too and let me know how you feel.


    Here is my webpage; tv buzz

    SvaraRadera
  20. always i used to read smaller articles which as well clear their motive, and that is also happening
    with this post which I am reading at this place.



    Feel free to visit my weblog :: http://au.lawfall.com/

    SvaraRadera
  21. Way cool! Some very valid points! I appreciate you writing this post and also the rest of
    the website is really good.

    my blog post; Tv Buzz

    SvaraRadera
  22. Amazing! This blog looks just like my old one! It's on a completely different subject but it has pretty much the same layout and design. Superb choice of colors!

    My page - christmas shopping

    SvaraRadera
  23. Your style is really unique in comparison to other folks I have read stuff from.
    Thanks for posting when you have the opportunity, Guess I'll just bookmark this page.

    my homepage :: water vacuum on tv

    SvaraRadera
  24. Thanks for sharing your thoughts about vegetable juice. Regards

    My web site - electric juicer

    SvaraRadera
  25. I simply could not leave your web site prior to suggesting
    that I really loved the standard information a person supply on
    your guests? Is gonna be back ceaselessly to check up on new posts

    My blog post nukad.expl.Us

    SvaraRadera
  26. Hi all, here every one is sharing these kinds of familiarity, so it's good to read this blog, and I used to pay a quick visit this weblog daily.

    Look at my weblog - power juicer elite

    SvaraRadera
  27. Hi there! I just wanted to ask if you ever have any trouble with hackers?
    My last blog (wordpress) was hacked and I ended up
    losing a few months of hard work due to no data backup.
    Do you have any methods to stop hackers?

    my blog; wonder file

    SvaraRadera