Välkomna till min Trädgårdsdagbok!

En trädgårdsdagbok som stöd för minnet och en plats att möta gamla och nya trädgårdsvänner. Välkommen hit!

fredag 27 maj 2011

Ajuga - Revsuga En underbar marktäckare


Idag har jag en ledig dag och det regnar. Men då kan jag ju passa på att blogga lite mellan regnskurarna.

En favorti hos mej är revsugorna, inte så spännande namn men det är verkligen en tacksam marktäckare med oerhört fin blomning.



De blommar som finast nu hos mej och har ett vackert bladverk resten av året även snöfattiga vintrar då den är vintergrön. Det är bara en liten stund på vårvintern den kan se lite skräpig ut.

Den täcker snabbt in marken med utlöpare och är väldigt lätt att föröka, bara att ta en rosett och sätta ner på ett annat ställe, kan det bli lättare?

Här kommer lite bilder på de jag har:

Den rosa revsugan Ajuga reptans 'Rosea' har hamnat i torvpartiets kant med Alunroten
Heuchera 'Obsidian' i bakgrunden fin så här med lite motljus på sig.
Bladen är friskt gröna (men höst och vår är de lite röd-rosa)









 Ajuga reptans 'Burgundy Glow'
Blommar som mest just nu, tillsammans med rosenginsten som ger ett hav av ljusare blå blommor (än den vanliga rödbladiga) som bakgrund.



Det är nästan för bra med färger.. om man har känsliga ögon



Bladverket är kanske som mest färgstarkt så här innan blomningen på våren



För att sen blekna lite till rosa-grågrönt-vitt här tillsammans med kejsartrav Arabis ferdinandi-coburgi 'Variegata' och rosenginstens blad i bakgrunden.



Rödbladig revsuga Ajuga reptans vilken sort vet jag inte helt säkert.
Här tillsammans med lite penséer



Fin bakgrund till andra blommor, här i rondellen, som har en kant av stenar och Blå bergsjuvel som jag tror heter Collomia debilis var. larsenii (tack Monica i Nässjö för denna fina växt) och en brokbladig porslinsbräcka Saxifraga × urbium 'Variegata'



Bladen är vackert rödgröna i halvskugga (i solen blir de merbrungröna)
I år är det dax att göra iordning detta partiet som nu växt ihop för mkt men så här såg bladen ut för något år sedan



Och så till min absoluta favorit!!!

Ajuga reptans 'Valfredda'
Så här års är det bara en enda riktigt blå kudde (th på bilden) vid sidan har den violen 'Rebecka' och framför en vit rosenbräcka (onamnad)


Men innan den slår ut ser knopparna ut som små pärlor




Bladen på 'Valfredda' är smalare och den har inte heller så långa utlöpare. Därför håller den sig mer till kuddform även om den inte är så dålig på att ta mark denna heller..



Här kommer några till..

Ajuga pyramidalis 'Metallica Crispa'hos mej är den liten, blå fina blommor och bladen är väldigt buckliga och blanka, grönbruna. Finns i kanten på torvpartiet

Ajuga reptans 'Black Scallop'
Kommer säkert bli en favorit, framåt sommaren.
Den har de mörkaste och och hos mej största bladen.

Ajuga reptans 'Catlin's Giant' finns i lunden och har än så länge inte varken tagit utrymme eller blivit särskilt stor, förhoppningsvis kommer den igång i år. Fin i allafall.



Jag saknar en del av de vitbrokbladiga revsugorna, de verkar inte så härdiga men nog skulle jag gärna försöka, får se om jag hittar några i år.

Vilka sorter har ni och vilka är era favoriter?

Nu ska jag ut en sista vända för att plantera och flytta lite växter.

Ha en riktigt skön helg!

Blomkärringen

6 kommentarer:

  1. Oj, vad många olika Revsugor du har....förstår att du gillar dem. Jag hade bara en sort i förra trädgården och den blommade snyggt med sina blå blommor. Nu blev jag sugen att införskaffa Revsugor igen när jag såg dina vackra bilder. Mvh Helén

    SvaraRadera
  2. Valfredda! Men jag undrar vart min tagit vägen? Undrar om den allmänna terrorn ute i min brutala trädgård tagit livet av den?? Får ut och leta imorgon :)

    SvaraRadera
  3. Ajuga pyramidalis 'Metallica Crispa'vet jag att jag har, undrar om jag inte fått den av dig ?Sen har jag en massa i gräsmattan och det gillas inte:(
    Ha en underbar dag!

    SvaraRadera
  4. Så fina revsugor du har. Helt fantastiska. Jättefina foton också. Ha en bra vecka.

    SvaraRadera
  5. Hej hallå!!!! Jag tror jag har en du inte har.
    Dixie Chip!
    LindaLunda

    SvaraRadera
  6. Jag har bara någon ynkepytterosett eller två åt dig för plantan är minimal. Ny förra året.
    linda.lunda@hotmail.com

    SvaraRadera