Välkomna till min Trädgårdsdagbok!

En trädgårdsdagbok som stöd för minnet och en plats att möta gamla och nya trädgårdsvänner. Välkommen hit!

lördag 9 april 2011

En underbar vårdag!

Här har det varit en underbar dag! Lite blåsigt men varmt och klarblå himmel, helt underbart!

Jag brukar vänta i det längsta med att klippa ner gammalt i rabatterna men i år kunde jag inte låta bli. Dessutom bara sprutar det ju upp växter ur rabatterna. Hoppas bara att det inte straffar sig med för hård frost längre fram. Men efter en så lång och hård vinter är vi väl förtjänta av en vår utan för jobbiga bakslag, eller hur!?

Det är väl mest krokusar som blommar här. Mest de vanliga m blandade färger. Varje vår tänker jag, varför satte fler i höstas! Dessa härliga solar som gör att humöret blir på topp och man känner hur livsandarna kommer åter efter en lång och kall vinter.



Snökrokusen inne vid väggen har blommat över men de här kommer upp i en matta av vit fetknopp som har varit täckt av snö längre. 
Crocus 'Tommasinianus' är rätt spenslig av sig men söt och extra efterlängtad eftersom den normalt sett är först ut.
Den är utrbredd i Södra Ungern och Balkan namnet 'Tommasinianus' har den fått för att hedrar den italienske botanisten Guiseppe di Tommasino.
----------------
En annan raring är  Crocus 'Vanguard' om solen inte skiner är det bara de silverblå yttre bladen den visar, nästan isblå.


Det är den tidigaste sorten av de storblommiga krokusarn och passande nog betyder 'Vanguard' typ "Förtrupp".
När solen kommer fram genomgår den en förändring, från isande blå slår den ut och visar sina inre blad och får en härlig ljust lila färg.



En liten julros på baksidan är först att slå ut trots att den är mest i skugga. Kanske beror det på att den är i en upphöjd "rabatt".
Den är varken stor eller ovanlig men jag blir så glad varje år den visar sig.
Jag tror att det är Red Lady den heter.

Nä ni, nu är det dax att ta tag i tvätten och matlagningen.
Vårkorgen har klarat sig bra än så länge, ger löfte om ytterligare fägring.



Ha en riktigt fin kväll!

Blomkärringen

2 kommentarer:

  1. Vad mycket underbart fint du har som blommar nu, Inger! Oh, ja, jag vill jättegärna ha en pelargonstickling av dig, det var väl 'Blueberry Ripple' du fick av mig, tror jag?
    Ha en fortsatt skön lördag,
    Charlotta

    SvaraRadera
  2. Då ska jag knippsa av en stickling till dej.

    SvaraRadera