Välkomna till min Trädgårdsdagbok!

En trädgårdsdagbok som stöd för minnet och en plats att möta gamla och nya trädgårdsvänner. Välkommen hit!

tisdag 12 april 2011

Ett klöver att se fram emot...

Framsidan av huset håller jag på med tre fyrkantiga land som är placerade som ett treköver. Eftersom jag inte vill gräva så mycket/tungt pga ryggproblem så använder jag mej av olika metoder som t ex täckning.

Mitten landet - Mitten klövret, lades markväv över gräsmattan hösten 2009 sen på med jord över. En prupurapel och rosen sommerwind var planterad sedan året innan. Faktiskt rätt effektivt om man har tålamod.
Så här såg det ut tidig vår för ett år sedan, inte vackert men den som bara har tålamod...




Hösten 2010 var det dax att ta bort markväven och se hur det såg ut. Innan var marken stenhård och svårjobbad men nu var den mjuk och smidig att vända runt. Lite grävning blev det alltså i allafall men nu gick det lätt.



Lite brokigt ser det allt ut så här på hösten med alla höstfärgade blad.
Upphöjda land är ju också bra för ryggen därför är de flesta av mina land upphöjda. Här är det med betongtegel som kant.
Obs! använd inte lertegel för det lär frysa sönder.

  Närmast ytterkanten finns många plantor som är tillfälligt placerade så än finns det mycket att planera för.



I år är alltså första våren då man kan få se det "färdiga" resultatet av 2,5 års väntan. Gud så spännande! Det mesta ser ut att spira och ha god fart,
man blir så sugen på att se vad som är på gång!

Massor med nya växter men även en del sedan innan, här är några av dom.

Purpurapeln i mitten, hoppas den blir lite mindre tanig i år, så här såg det ut mot huset. Kryddlandet ska bort och utgång med en sittvänlig trapp ska dit.



4 stycken rosor Sommerwind planterade jag också när jag flyttade in,
älskar dem, så tacksamma



 Vid fötterna har den Viola 'Boughton Blue' en blyg liten isblå skönhet


Den röda solhatten Echinacea purpurea 'Magnus', uppskattad av både mej och påfågelögat. Purpurapeln har vid denna tiden också mörkt röda äppel.



En annan favorit är Slätbladigt klippoxbär, Cotoneaster apiculatus.
Söta små blommor, röda bär och fina höstfärger.




Jag har flera sorter av bergenia en favorit här är Bergenia 'Winterzauber'



Ja, det var ett litet litet axplock av vad som finns sedan tidigare.
Ser fram emot allt som är nyplanterat i höstas, flera olika temyntor, höstannemoner, nävor, rosenstav, och en massa små växter som jag fått och köpt. Vad spännande!


Just nu väntar jag på att Allium Gladiator och en mängd tulpaner ska börja blomma. Hoppas kunna lösa gula blad genom att ta bort dem på alliumen och dölja rest med daggkåpan och annan växt framför, inget är som väntans tider!



Ha en riktigt bra dag!

7 kommentarer:

  1. Vad fin rabatten blev! Visst är det roligt att gå runt i trädgården och se allt som "ploppar" upp nu!
    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  2. Men så fantastiskt! Beundrar ditt tålamod. Ser fram emot och komma och titta längre fram i vår sommar. Får njuta av din trädgård när jag inte har någon riktig själv.

    SvaraRadera
  3. Tack, ja det är för roligt m trädgård och allt som kommer upp nu.

    Helle, ska nog utrusta dej med plantor till ett land när du kommer hit! (:D

    SvaraRadera
  4. Detta med att vänta på resultatet är alltid lika spännande. Hoppas du kommer att li riktigt nöjd.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  5. Det är så spännande att gå runt under våren och se när växterna kryper upp ur jorden.
    Händer mycket i en rabatt från år till år, förstår att du längtar efter att få se resultatet. Din rabatt är jättefin!
    Önskar dig en fin dag!

    SvaraRadera
  6. Tack, jag får visa mer bilder framåt sommaren!

    SvaraRadera
  7. Mmmm,jag älskar före och efter på bild. Det är så kul att se hur det blir! Hoppas jag snart får se dina fina planteringar i verkligheten också:)

    För att göra en länk till någon annans inlägg gör du så här: Gå in på fliken Design och klicka på Lägg till gadget. Ett nytt fönster kommer upp med en lista och där väljer du Bild. Ännu ett nytt fönster kommer upp där du skriver in en valfri rubrik och kopierar in adressen till inlägget du vill länka till. För att sätta in bild kan du först högerklicka på den bild du vill lägga till (hos någon annan, t ex mig) och välja Kopiera bildwebadress. Sedan är det bara att klistra in i ditt gadget-fönster där det står Bild på den raden där det står Från webben.
    Lyckat till!

    SvaraRadera