Välkomna till min Trädgårdsdagbok!

En trädgårdsdagbok som stöd för minnet och en plats att möta gamla och nya trädgårdsvänner. Välkommen hit!

fredag 8 april 2011

Kaukasisk förgätmigej

Jag har varit ute en stund men attan vad det blåser idag! Så nu sitter jag och funderar på det som ska komma upp t ex att den Kaukasiska förgätmigejen.

Den Kaukasiska förgätmigejen, Brunnera macrophylla,  blir ungefär 30-40 hög och blommar i maj-juni. Egentligen är det mer bladen än blommorna jag uppskattar.

Den verkar inte så kräsen med jorden hos mej men vill nog helst ha lite fuktig och mullrik jord i halvskugga. Och den ska vara härdig rätt långt upp i landet.

'Jack Frost' är nog en av favoriterna. Här tillsammans med långbladig lungört och silverarv




Men visst är blommorna fina om än mindre än den vanliga förgätmigejen



Här är en till med silvriga blad som heter 'Mr Morse' men han har vita blommor och lite mer rundade blad



En annan snyggig är 'Dawson's White' som innan hette 'Variegata'
Vita kanter som rätt lätt blir brända om den hamnar för ljust

Dessutom blir den nästan lite självlysande i skugga - gillar det!


En annan snygging som jag fick hem i höstas är 'Emerald Mist'
ser ni att den är grön i mitten och silvrig bara i kanterna!
Ha,ha... ja, ni har nog rätt.. vilken trädgårdsnörd man är!!! (:D



Jag har den vanliga gröna också och så köpte jag 'Spring Yellow', en som är lite mer gulgröna brokiga blad, på mässan förra året. Men den klarade sig inte av någon anledning.

I mina tankar funderar jag på den vita rabatt/månskensrabatt som ska bilda en skuggig sittplats i Dvita rummet. Det blir nog att flytta några av de Kaukasiska förgätmigejen dit när det blir klart. Ja, det är ju förstås ett mångårigt projekt men någonstanns ska man ju börja (:D

Ha det så bra i blåsten!
Blomkärringen



4 kommentarer:

  1. Åhhh vilka underbara blad det var på dom växterna! Me like!!!
    Ha en fin fredag!

    SvaraRadera
  2. Det finns så många olika vackra Brunnera macrophylla. Svårt att låta bli att köpa när man hittar någon man inte har även om plats inte finns.
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  3. Hej där!
    Fina blad, och den vitblommande sorten med gröna blad är nog en av mina favoriter:-)

    kramkram Hillevi

    SvaraRadera
  4. Vilka underbara foton på alla dina Brunneror. Jag ska ha massor i lunden sedan, gillar dem verkligen.

    Monica

    SvaraRadera