Välkomna till min Trädgårdsdagbok!

En trädgårdsdagbok som stöd för minnet och en plats att möta gamla och nya trädgårdsvänner. Välkommen hit!

måndag 18 april 2011

Vilket väder! 18 grader varmt i mitten av april...

Vilken kanondag vi haft idag här på Småländska höglandet! 18 grader varmt i mitten av april.. undrar hur detta ska sluta..

Jag köpte svarta violer på torget förra veckan (ja, man vet ju aldrig.. kanske är penseér) de blir violetta och så söta så här i kvällens strålar.



I torvpartiet lyser den vita bollvivan i kvällsljuset....



Förra året rätt fick jag tag i två Hängsälg Salix 'Kilmarnock' på stam till ett bra pris. Gillar dem verkligen bara man håller efter dem så det inte blir "rishögar". Vill ha belysning under. Få se om det går att fixa framåt hösten.
Idag behövdes inget konstgjord ljus för att en av grenarna som slagit ut skulle lysa av sig själv.



På baksidan skulle det passa fint med ett upphöjt torvparti med rododendron framför de gamla vita syrenerna. Tanken är att ha en hängande trädgård med rätt skira klätterväxter som tak mellan syrenen och altanen. Ja, ja, det är länge tills det blir verklighet.

Så länge pytsar jag ner lite Roddar och tulpaner när jag får tag på något billigt i rätt stora gropar.. Höstens tulpanfynd på Lidel motsvarade INTE förväntningarna just här, köttförgade tulpaner m vit kant... jo jag tackar jag... Men i motljuset som silar in så fint blir det ju rätt ok ändå....



Det skulle vara den här färgen... gillar ljusspelt i bladen.



Och hur gick det då med den blå vivan som jag hoppades på igår?
Ja.... det var ingen av dem jag hade sedan innan. Kanske inte den vackraste när den slog ut men ändå, kan nog vänja mej vid den gråblå färgen trots allt.. antagligen en köpt vårfägring som jag glömt bort..




Hoppas vi får fler härliga dagar!

Ha en bra kväll!

Blomkärringen/Gullvivan

5 kommentarer:

  1. Men den vivan var ju superfin, den skulle gärna få bo i min trädgård...visst är det härligt nu då man kan se allt som kommer till liv igen
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  2. Visst är det en härlig tid nu! Jag tycker vivan var jättefin!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  3. Ja, nu är en härlig tid på året.... kanske rent av den bästa?!
    Din blåa Viva var ju supersnygg, den ska du vara glad för :=)
    Önskar dig en trevlig kväll!

    SvaraRadera
  4. Ja, tänk ytterligare en härlig dag idag. Vivan är lite som urblekat jeans.. både snygg och inte. Vilket fall får den vara kvar (:D

    SvaraRadera
  5. Visst är det ljuvligt bara att njuta.
    Kul namn på din blogg.
    Ha en skön påsk
    Annika

    SvaraRadera