Välkomna till min Trädgårdsdagbok!

En trädgårdsdagbok som stöd för minnet och en plats att möta gamla och nya trädgårdsvänner. Välkommen hit!

fredag 27 april 2012

De första tulpanerna och balkansippan


De första tulpanerna har börjat blomma, City Flower Tulipa kaufmanniana, visst älskar man de där första, man känner att nu är den snart här på riktigt..våren..
Julrosen Julros Helleborus × ericsmithii 'Winter Sunshine' som nu övergått till en mörkare nyans.


Jag skulle vilja att hela kanten upp blommade samtidigt men se det gick inte, i varje fall inte ännu. Men en bit upp har de slagit ut.

I schersminrabattens kant kommer nu balkansippan, blandade färger som lyser upp.



På baksidan, i rodderabatten finns några tulpaner som verkar gått tillbaka till ett tidigare stadie (om de nu kan göra det). Första året var de knallröda men är sen några år tillbaka strimmliga i dämpade färger. Faktiskt snyggare nu än innan (:D


Nu ska jag ut och fixa i trädgården, solen skiner men det är lite blåsigt!

Ha en fin dag på er!

Blomkärringen


12 kommentarer:

  1. Vårblommorna är det något alldeles extra med.
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Takk for kikken! Fin blogg og vakre tulipaner!

    SvaraRadera
  3. Härliga vårliga bilder! Jag behöver nog fler tidigblommande tulpaner kan konstateras, för här händer inte mycket just nu.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Men så långt det har kommit hos dig. Jag kan ana att det blir tulpaner i år med men mer än så är det inte. Vilken vacker julros du har.

    SvaraRadera
  5. Fina glada tulpaner du visar!
    Här blommar bara turkestanican än. Stora knopp på annat.
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Turkestanican är så vacker! Jag gillar de tidiga "vildtulpanerna".
      Ha det fint!

      Radera
  6. Åh, de sista tulpanerna var helt underbara! Så vackra!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  7. Tidigblommande tulpaner är lite extra, jag har också några sorter och jag njuter.

    Ha det gott, Kerstin

    SvaraRadera
  8. Underbart med vårlökar som blommar nu! Tulpanerna får jag vänta på lite till! /Anja

    SvaraRadera
  9. Jeg kom bare lige forbi.
    Tak for de gode billeder af de smukke forårsblomster.
    Ha` en god aften.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv, alltid kul att du tittar in. Jag är så glad över de tidiga blommorna som redan blommar i år! (:D Visst blir man lycklig!
      Ha det gott!

      Radera
  10. Tack för era kommentarer! (:D De riktigt tidiga tulpanerna och krokusar är det något speciellt med. Antagligen för att de inte har så mycket konkurrens av allt annat och för att man är lycklig för allt som blommar så här tidigt! (:D
    Ha en fin helg allihop!

    SvaraRadera