Välkomna till min Trädgårdsdagbok!

En trädgårdsdagbok som stöd för minnet och en plats att möta gamla och nya trädgårdsvänner. Välkommen hit!

tisdag 3 april 2012

Lejongapsranka, vill ha en vit till månskensrabatten!

För några år sedan köpte jag en Lejongapsranka från Odla nu sommarerbjudande. Det är en rosa och den stackaren har inte haft det så lätt här hos Blomkärringen.. Oftast bortglömd i liten kruka halvfull med jord men tappert växer den och överlevt två sådana sommrar och till och med visat några blommor...

På grund av min missskötsel har den inte blivit hög som den ska 2-3 meter utan slingrat sig någon halvmeter på backen. Eftersom den inte är vinterhärdig har jag tagit in den som krukväxt, lite med tanken"går det så går det" och se det gjorde det! Nu i två vintrar har den klarat sig i mitt norrfönster i ett rum där elementet är avstängt! Tycker allt att det är en liten hjälte!!

Så i år bestämde jag mej, nu ska den banne mej få en fint start på säsongen. Stor lerkruka med smaskig jord och i bästa söderfönstret, det är den väl värd!


Och se, den är redan längre än den varit de två senaste sommrarna och tre knoppar är på gång, hoppas jag kan hålla den i styr tills det går att sätta ut den... ser ut som det kommer bli lian status på den innan dess... (:D

Så för att förhindra att den klättrar upp i taket tänkte jag beskära den lite, få den lite buskigare och då kommer frågan upp, funkar det att ta sticklingar på de mjuka skotten?

Jag googlade lite men hittade bara om frösådd. Men gissa vad jag fann då??!!
Jodå, en vit variant Lophospermum erubescens 'Bridal Bouquet'http://davesgarden.com/guides/pf/showimage/205277/

Nog skulle den verkligen sitta som ett smäck (helt rätt uttryck av Monica i AoT tråd) i min månskensrabatt och till mitt vita trädgårdsrum!!??? Någon som vet var man får tag på denna (eller annan vit?) Jag är usel på att beställa utomlands så helst i Sverige.

Sen vet jag förstås inte om denna klarar samma övervintring. Namnet på Lejongapsranka är rätt virrigt men om jag förstått rätt ska den jag har heta Lophospermum (ev scandens)  x hybrida (synonym: Asarina och Maurandya)
Tror också den kallas Vargmun på svenska.

Ha det gott och nu håller vi tummarna för att det snart blir varmt och skönt!
Hälsningar Blomkärringen

8 kommentarer:

  1. Kan inte hjälpa dig med det tyvärr.Hoppas någon annan vet var du kan köpa en.MVH

    SvaraRadera
  2. Inge aning, men fin är den, både bladen och blommorna.
    Hade aldrig hört talas om denna växt tidigare, alltid kul att få lära sig nya växter!

    //Harvey

    SvaraRadera
  3. Ny för mej men den var fin!
    Mariana

    SvaraRadera
  4. Blå och rosa finns på Tradera. Tyvärr ina vita :( Det hade varit snyggt!

    SvaraRadera
  5. Wow så fint den har det. Jag har något Lejongap på g. vAD ? Vi får kolla imorn;)

    SvaraRadera
  6. Kan inget om detta men gillar vita blommor.
    Glad Påsk
    Birgitta

    SvaraRadera
  7. Härligt med odlingslycka!
    Glad Påsk /bea

    SvaraRadera