Välkomna till min Trädgårdsdagbok!

En trädgårdsdagbok som stöd för minnet och en plats att möta gamla och nya trädgårdsvänner. Välkommen hit!

söndag 15 april 2012

Nu börjar det - de första nya perennerna kommit hem..

Trädgårdsmässan i Stockholm är lite av ett startskott för trädgårds säsongen.
Inspiration och de första inköpen får följa med hem, roligt!

Så många av er har redan visat bilder på mässan men några till kommer här.



Vid Wexthusets monter hängde fint glaspynt, kanske någon variant av detta kan fara fint till det vita rummet? bäst att lagra inspirationen.



Villa Elviras former till betonggjutning var det nog inte många som missade, men just nu måste pengarna gå till växtinköp.


Men trädgårdskompisen Monica och jag var överens, nog skulle man vilja ha några av de där formerna. Varför inte gå ihop och köpa någon för en härlig pysseldag under sommaren? så får det bli om vi kan komma överens om vilken (:D


Det är något med de här fåglarna på brädorna som jag gillar, den får komma med till blivande projekt någonstans..



Som de flesta andra föll jag handlöst för Zetas visningsträdgård. Åh, så vackert!!




Man tackar ödmjukast för inspirationen till månskensrabatten även om det aldrig kommer att bli så här vackert! (:D

I år tog vi en bussresa och det var väldigt smidigt men tiden var lite knapp.
Trädgårdskompisen Monica och jag snodde runt som två illrar men hann ändå inte med allt. Men jag tror att vi hann se det viktigaste i allafall.

Vi kramade om Kenneth på Söder och köpte fuchsior och förhörde oss om allt kul vi missat under fredagens forumträff på AoT forumet, pratade en stund med Mia (http://miastradgard.blogspot.se/) som stod i Svenska Chilipepparföreningens monter, en bit därifrån köpte jag två söta saint paula, sådana som har hängande växtsätt.

Vi gick till Dahlia montern för att se om någon forumkompis skulle dyka upp och fick en trevlig pratstund och vann en fin dahlia bok.

Några jordärtskockor fick jag också av Gunnel Karlsson som pratade sig varm om tusen trädgårdar och javisst ska jag också vara med... men inte riktigt ännu.. (:D Det är dock fantastiskt roligt att se alla fina trädgårdar som visas upp och inspirerar oss trädgårds älskare!

En resa till Kullagården, Falköping ska det bli på senvåren, för jag behöver praktiska och fina växtstöd.

Billiga lerkrukor hittade Monica och så klart ville jag gärna dela på köp 2 erbjudandet

Ja, jag har säkert glömt en hel del möten och inspiration så här i skrivandets stund.

Nu tänkte jag rada upp inköpen, inte så spännande kanske, men det är bra för "kom-ihåget" (:D


Visst har den en härlig bladfärg Trifolium repens 'Spring'


Från Odlarglädje hade jag ett förbeställt paket att hämta med fina växter:

Guldkavle Alopecurus pratensis 'Aureovariegata'
Gulbladig bunkestarr, Carex eleat 'Aurea'
Alunrot Heuchera sanguinea 'White Cloud' (har tidigare fått fröer också så nu ska jag så det ska bli fler skira moln av vita blommor och fina blad)

Svalörten, Ranunculus ficaria 'Wisley Double White' ser lite gulare ut än vad jag tänkt men det blir säkert bra



Tranbär, Vaccinium macrocarpon 'Pilgrim 2st lär bli en stor utmaning att få att
  trivas, men det ska bli kul att försöka.


Kanske kan Veronican nedan ersätta sedum acre.. (2010)

Krypveronica Veronica septens 'Sunshine' ska få ersätta sedum acre som alltid blir uppäten av de spanska skogsniglarna. Hoppas inte veronican är lika smaskig..

Rökblad, Vancouveria hexandra, blir spännande att se hur den utvecklar sig.

När jag beställde fick man lite växter för halva priset på ett utvalt sortiment så det fick bli några till i kassen.

Dvärgbräken Blechnum penna-marina
Blågullet Polemonium caeruleum 'Brise D'anjou
Variegerad stjärnflocka Astrantia major 'Sunningdale Variegated'

Ja det var nog det jag beställt från Odlarglädje, ser ut att vara fina plantor.


Kanadensiska vinbär, Saskatoon, var nog det roligaste inköpet. Jag har läst om dem tidigare och letat på nätet men inte hittat i närheten. Blomqvist plantskola hade den och mycket mer spännande på mässan. Hade plånboken varit tjockare hade jag nog fått hyra en lastbil hem för attan vad mycket därifrån jag skulle vilja haft! Nästa år....

Den syrenfärgad vitsippa,  Anemone nemorosa 'Robinsoniana' köpt hos Alpine Peters. Jag vet den är inte så ovanlig men jag har velat ha den ett bra tag. 40:- för plantan kändes som ett klipp (:D


Ja det var nog det mesta från vår resa till Nordiska trädgårdsmässan i år, trötta men nöjda kom vi hem vid 22 tiden.

Sov gott!

Hälsningar Blomkärringen


10 kommentarer:

  1. ÅÅ vilka härlig inköp du gjort!!De kommer att glädja dig mycket. Den där trifolium är jag sugen på att pröva...
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig dag ni har haft och vad mycket du har hittat. Jag får nog ta och gå i skola hos dig. Jag blir hopplös och det slutar med att jag inte köper något :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Hej! Vad jättekul det var att äntligen få träffa dig (och Monika med förståss!!)! Kul att se dina bilder med - massor som jag missat! Hann inte gå runt så mycket som jag skulle velat, men hann mer än förra året ändå! Ha det gott! Kram Mia

    SvaraRadera
  4. Kul att se lite från mässan med andras ögon!
    Mariana

    SvaraRadera
  5. Vad mycket spännande du köpt! En härlig mässtur har ni haft:)).
    Fina bilder.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Vad många roliga inköp du gjort. Jag förstår att du och Monica hade det bra.

    Ha det gott, Kerstin

    SvaraRadera
  7. Skulle också behöva gå kurs i hur man fyndar på mässan! I och för sig kom vi hem med en vintunna. Bra pris jämfört med trädgårdsbutikernas men de flesta växter jag egentligen behöver = vill ha blir kvar hos försäljarna.

    SvaraRadera
  8. Vilka fina växtköp du gjort många spännande nyheter.
    Och riktigt inspirerande bilder från mässan.
    Jag får försöka ta mig dit nästa år.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  9. Ja, det var verkligen roligt. Nu kom jag ihåg vem mer jag träffade. Mariana Mattsson (Rosa Lapponica från trädgårdsriket bland annat) Alltid lika inspirerande och härlig att prata med. En verklig entusiast för de norrländska trädgårdarna!
    Hm, mitt recept för att köpa växter på mässan... hm... I mitt fall har jag ingen karraktär alls vad gäller växtinköp, här är det mer åt hållet, ta inte ut mer pengar än du har råd att göra av med... (:D
    Ja, Gunilla, det tycker jag du ska göra, bussresa upp var jätte smidigt och billigt om än lite för kort tid, ett kul ressällskap förgyller ju också resan med många skratt och trädgårdsplaner (:D
    Jag måste hitta lite tid att gå in på era bloggar men just nu är det ruskigt jäktigt. Men jag tittar snart in.. lovar! (:D

    SvaraRadera
  10. Välkommen som följare Staffan! Hoppas du ska trivas (:D

    SvaraRadera